Наукова робота

ДОСЯГНЕННЯ ТА НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ НАУКОВОЇ РОБОТИ

 КАФЕДРА ПСИХОЛОГІЇ І ПЕДАГОГІКИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

  1. Участь у виконанні Міжнародних (Всеукраїнських) наукових та освітніх проєктів за якими виграно ґрант

1.1. Виконання планових робіт у рамках ґрантового Міжнародного наукового проєкту «Literacy Problems of Roma Children from Poland and Ukraine in the German Schools» NoZFIN 12111022 (м. Катовіце, Республіка Польща). Група забезпечення від кафедри: професор Калмикова Л. О., професор Харченко Н. В., доцент Мисан І. В.

1.2. Проєкт з виконання наукових досліджень і розробок «Розроблення інноваційної моделі діагностики, корекції та профілактики девіантної поведінки молоді України, спричиненої перебуванням в умовах природних і техногенних надзвичайних ситуацій (наслідки пандемії COVID-19)», (реєстр. номер проєкту 2020.01/0213, Громадська організація «Національна академія наук вищої освіти України»; група забезпечення від кафедри: професор Калмикова Л. О., професор Калмиков Г. В., професор Доцевич Т. І., професор Ткач Т. В., професор Харченко Н. В., професор Шимко В. А., доцент Мисан І. В.)

  1. Ініціативна тематика кафедри – Модернізація дошкільної освіти в 3-му десятилітті ХХІ ст. (№ 0121U109085 від 01.03.2021 р.; виконавці: усі НПП кафедри).
  2. Співпраця з науковими установами Національної академії наук України і національних галузевих наук – Інститут проблем виховання НАПН України, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Інститут обдарованої дитини НАПН України, Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», Український інститут розвитку освіти.
  3. Робота аспірантів, докторантів:

В аспірантурі навчаються 3 особи: Савченко Наталія – н. кер. професор Харченко Н. В.; Хаметова Людмила – н. кер. професор Калмикова Л. О.; Бланкербург-Мартинова Юлія – н. кер. професор Харченко Н. В.

У докторантурі навчаються 3 особи: Набочук Олександр – н. кер. професор Калмикова Л. О.; Власенко Олена – н. кер. професор Калмикова Л. О., Мазяр Валерій – н. кер. професор Калмикова Л. О.

  1. Публікації викладачів у виданнях, що входять до наукометричних баз даних категорії «А»:
  • Kalmykova, L., Kharchenko, N., Volzhentseva, I., & Mysan, I. (2023). Psychological Features of the Development Speech Motives and Speech Motivation of 5–6-Year-Old Children. Psychol Stud., 68, 404–420. https://doi.org/10.1007/s12646-023-00732-8
  • Stepanova, T., Khayruddinov, M., Kuznetsova, O., Kurchatova, A., & Korniienko, I. (2023). Modern didactic system of open education in Ukraine: problems, solutions. Revista Eduweb, 17(2), 188‒ https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.16
  1. Публікації викладачів у фахових наукових виданнях України категорії «Б»:
  • Лохвицька, Л. В. (2023). Дослідницький компонент у професійній підготовці здобувачів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта: сучасні тенденції. Preschool Education: Global Trends, 3, 107‒129. https://doi.org/10.31470/2786-703X-2023-3-107-129
  • Лохвицька, Л. В., & Кролівець, Ю. В. (2023). Сучасні тенденції професійної підготовки психологів-дошкільників: аналіз і вектори удосконалення. Наук. зб. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологія, 21(66). 38‒51. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series2023.21(66).04
  • Лохвицька, Л., Кролівець, Ю., & Дем’яненко, С. (2023). Підготовка до професійної діяльності психолога закладу дошкільної освіти: сучасні виклики та напрями поліпшення. Проблеми гуманітарних наук. Психологія, 51, 66–75. https://doi.org/10.32782/2312-8437.51.2023-1.9
  • Кролівець, Ю. В. (2023). Розвиток мовленнєвих мотивів побудови розповідeй у дітей дошкільного віку. Scientia et societus, 3, 154–165. https://doi.org/10.31470/2786-6327/2023/3/154-165
  • Степанова,Т., & Коноз, О. (2023). Місце інклюзивної освіти в структурі загальної системи освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 67(2), 310–318. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-2-46
  • Харченко, Н. В., & Мисан, І. В. (2023). Формування у дітей старшого дошкільного віку знань про професії дорослих засобом проєктної діяльності. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», 13(31), 366–380. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-13(31)-366-382
  • Андреєва, Т., & Дзюбенко, О. (2023). Методика формування пізнавальної активності дітей під час oзнайoмлення з орнітофауною. Інноваційна педагогіка, 61(1), 222–232.  https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/61.1.44
  1. Керівництво науковою школою – Динаміка становлення проблематики української психолінгвістики в контексті розвитку вітчизняної та світової науки (керівник – професор Л. О. Калмикова).
  2. Наявність спеціалізованої вченої ради: доктора наук, кандидата наук, PhD – Д27.053.04 – педагогічна та вікова психологія; PhD психологія.
  3. Організація та проведення Міжнародних (Всеукраїнських) наукових конференцій, конкурсів наукових робіт, мистецьких і спортивних заходів – VI Міжнародна науково-практична конференція «Інноваційні технології в дошкільній освіті» (Наказ № 53 від 28.02.2023 р.); XVІІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолінгвістика в сучасному світі – 2022» (15-16.12.2022 р.).
  4. Видання фахових наукових збірників, журналів:

Інноваційні технології в дошкільній освіті. Режим доступу: https://preschool-conference.com/index.php/conference/ issue/archive

  1. Наукове консультування установ, організацій (не менше 3-х років)
  • Заклад дошкільної освіти № 7 «Берізка» м. Переяслава Київської обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2016 р.).
  • Заклад дошкільної освіти (дитячий садок) спеціального типу № 29 «Ластівка» м. Черкаси, дослідно-експериментальна робота за темою «Я-моральний: особистість дошкільника у сучасному світі» (початок 2016 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 3 «Смородинка» м. Лубен Полтавської обл. дослідно-експериментальна робота за темою «Я-моральний: особистість дошкільника у сучасному світі» (початок 2016 р.).
  • Заклад дошкільної освіти «Маленька Європа» Європейського колегіуму (м. Київ), дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей старшого дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2017 р.).
  • Комунальний заклад «Черкаський обласний спеціалізований Будинок дитини» Черкаської обласної ради дослідно-експериментальної роботи за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2017 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 8 «Золотий ключик» м. Переяслава Київської обл., дослідно-експериментальна робота за темою за темою «Формування особистості дошкільника на засадах моральних цінностей: проблеми і шляхи реалізації завдань сьогодення» (початок 2017 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 87 «Дельфін» м. Черкаси, дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2019 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 33 «Супутник» м. Черкаси, дослідно-експериментальна робота за темою «Становлення основ моральної вихованості у дітей дошкільного віку в умовах освітніх трансформаційних процесів сьогодення» (початок 2019 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 9 «Сонечко» м. Переяслава Київської обл., щодо організації та супроводу освітнього процесу в ЗДО (початок 2016 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 29 м. Прилуки Чернігівської обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Розвиток мовлення дітей дошкільного віку» (початок 2019 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 121 м. Кривий Ріг Дніпропетровська обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Розвиток мовлення дітей дошкільного віку» (початок 2017 р.).
  • Заклад дошкільної освіти № 8 «Золотий ключик» м. Переяслава Київської обл., дослідно-експериментальна робота за темою «Соціалізація дітей дошкільного віку засобами української народної творчості» (початок 2019 р.).
  1. Участь здобувачів сп. 012 Дошкільна освіта в конференціях – усього здобувачів, які брали участь у конференціях – 81; кількість публікацій – 81 (з них одноосібних – 68, у співавторстві – 13).
  2. Проведення наукових круглих столів – 1: Трибуна молодого вченого (27-28.04.2023 р.); кількість учасників – 87.
  3. Видання збірників наукових праць здобувачів – 1: Платформа молодого науковця: Проблеми дошкільної освіти. Переяслав, 2023. (https://fispo.uhsp.edu.ua/home/kafedri/kafedra-psyhologiyi-i-pedagogiky-doshkilnoyi-osvity/naukova-robota-kafedry-psyhologiyi-i-pedagogiky-doshkilnoyi-osvity/ (Науковий редактор професор Калмикова Л. О., обсяг 15,6 у.д.а.).

КАФЕДРА ФІЛОСОФІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ АНТРОПОЛОГІЇ ІМЕНІ ПРОФЕСОРА І. П. СТОГНІЯ

  1. Публікації НПП кафедри у виданнях Категорії А:
  2. Horiunova, Y (Horiunova, Yevheniia); Shemchuk, V (Shemchuk, Viktor); Lysianskyi, P (Lysianskyi, Pavlo); Vykhovanets, Z (Vykhovanets, Zorina); Gerasymova, E. (Gerasymova, Elvira). Foreign policy strategy of Ukraine in the context of the Russia-Ukraine war (Зовнішньополітична стратегія України в контексті російсько-української війни). AMAZONIA INVESTIGA. 11 lssue: 60 (2023-04-13), 75-89. (Web of Science).
  3. Fursykova, T., Chystiakova, L., Shlianchak, S., Kravchenko, O., & Kuris, Y. Inteligencia artificial y nuevasformas de gobiernoen la era digital: Artificial intelligence and new forms of governance in the digital age. Cuestiones Políticas, 2023. 41(76), Р. 528-539. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4176.31(Web of Science).
  4. Kaluha, O. Ischenko, O. Koliada, V. Puhach, Y. Stepova, N. Yukhymenko, L. Levchenko. Philosophical Analysis of the Concept Human Situation (Філософськийаналізпоняття «ситуаціялюдини»). Wisdom. ASPU publication. Yerevan, 4(24), 2022. P. 63-71. DOI: 10.24234/wisdom.v24i4.827 (Web of Science).
  5. Kozar, Y., Ostapets, Y., Kaskiv, O., Gogol, V., Derkach, V., Levchenko, L. Procesos de secularización de símbolosreligiososen el discursopolíticocontemporáneo: Aproximacionesdesde la antropologíapolítica: Processes of secularization of religious symbols in contemporary political discourse: Approaches from political anthropology (Процеси секуляризації релігійних символів у сучасному політичному дискурсі: підходи з політичної антропології)/ Cuestiones Políticas, 41(78) 2023, 188-202. DOI: https://doi.org/10.46398/cuestpol.4178.13 (Web of Science).
  6. Ryk S., Ryk M., Repetiy S., Zavitrenko D., Makhnovska I., Kovalenko V. General guidelines for the construction of a mental health policy within the framework of the new humanism of the 21st century (Загальні орієнтири побудови політики психічного здоров’я в рамках нового гуманізму ХХІст.). Cuestiones Políticas, 41 (76), 2023. Р. 780-791. https://produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/view/39832.
  7. Oksana Kikinezhdi, Yaroslava Vasylkevych, Mykola Ryk, Tamara Hovorun, Liudmyla Bilan, Julia Kharchenko. Psicología política de los líderes transformadores en las escuelas del siglo XXI. Political issues. 41, Nº78(2023) https://produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/view/40687https://doi.org/10.46398/cuestpol.4178.39  (Web of Science).
  8. Krylova S., KrylovaV., Manoylo N., Kharchenko L., Kharchenko S., FabrikaA. Relaciones de saber y poder entre la inteligencia artificial y la condicion humana: reflexiones desde la filosofia politica. Cuestiones politicas. 2023. Vol.41, № 79. P. 984-1003. (Web of Science).
  9. Vlasova T., Kaskiv O., Gogol V., Derkach V., Piasta R., Yukhymenko N. (2023). Position of pope Francis on the Russian invasion of Ukraine (Доктринальне бачення Папи Франциска щодо російського вторгнення в Україну) Cuestiones Políticas, 41 (76). Р. 879-900. https://produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/view/39841 (Web of Science).
  10. Публікації НПП кафедри у виданнях Категорії Б:
  11. ЛевченкоЛ.Ю. Щастя у творах Григорія Сковороди: концептуальний аналіз. Актуальні проблеми філософії та соціології. № 42/2023. С. 82-88.
  12. Харченко Л.М. Місце філософського знання в сучасному освітньому просторі: соціокультурний вимір. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2022. Випуск 44. С. 74-79. DOI https://doi.org/10.30970/PPS.2022.45.8
  13. Юхименко Н. Ф. Соціально-філософський вимір учення Григорія Сковороди про щастя. Соціологічні студії / Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, №2 (21). 2022. ст. 12-25. DOI: 10.29038/2306-3971-2022-02-14-19.
  14. Публікації НПП кафедри в інших виданнях:
  15. Кравченко О., Майстренко О. Освіта в інформаційному просторісучасного суспільства. Передові технології реалізації освітніх ініціатив: зб. наук. праць. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2023. С. 55-60.
  16. Левченко Л. Ю. Формування культури академічної доброчесності в освітньо-науковому просторі. Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному просторі: теорія, практика. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції 30-31 серпня 2022 року. Переяслав, 2023. С. 69-73.
  17. Левченко Леся. Гендерний вимір сучасної освіти в Україні: виклики сьогодення. Інноваційні технології в освіті, науці й виробництві. Збірник матеріалів VII науково-практичної конференції (у рамках відзначення Днів науки 18-19 травня 2022 року). Луцьк, 2022. С. 36-39.
  18. ХарченкоЛ., Ткаченко Д. Інформаційна культура у контексті сучасного освітнього простору. Передові технології реалізації освітніх ініціатив: зб. наук. праць / наук. ред. А. М. Зленко. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2023. С. 139-144.
  19. Юхименко Н.Ф. Філософський зміст поняття «національна ідентичність». Духовно-моральне виховання дітей і молоді в сучасному освітньому просторі: теорія, практика. Збірник наукових праць за матеріалами науково-практичної конференції 30-31 серпня 2023 року. Переяслав, 2023. С. 148-152.

НПП кафедри взяли участь у конференціях:

  1. І Міжнародна науково-практична конференція «Микола Корпанюк – науковець-медієвіст, педагог, громадський діяч», 1-2 березня 2023 р. (м. Переяслав).
  2. Всеукраїнська науково-практична конференція «Григорій Сковорода в соціокультурному просторі Київщини», 8 березня 2023 р. (м. Переяслав).
  3. VIIІ науково-практична конференція «Інноваційні технології в освіті, науці й виробництві», 19 травня 2023 р. (м. Луцьк).
  4. ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Людський потенціал у контексті сучасних соціокультурних перетворень», 24-25 травня 2023 р. (м. Полтава).
  5. Міжнародна науково-практична конференція «Європейські орієнтири політичної й духовної консолідації українського суспільства», 1-2 червня 2023 р. (м. Переяслав).
  6. ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Використання технологій менеджменту якості в управлінні закладами освіти», 17 листопада 2023 р., (м. Тернопіль).
  7. V Міжнародна науково-методична конференція «Передові технології реалізації освітніх ініціатив», 7 лютого 2023р. (м. Переяслав).
  8. І Всеукраїнська науково-практична конференція «Соціально-антропологічна наука: гуманітарні виміри і цивілізаційні виклики», 30-31 травня 2023 р. (м. Переяслав).

 НПП кафедри організували і провели І Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Соціально-антропологічна наука: гуманітарні виміри і цивілізаційні виклики», 30-31 травня 2023 р. (м. Переяслав).

Діє наукова школа: «Філософська спадщина Григорія Сковороди в контексті сучасності» (керівник доцент Рик С. М.).

Розробляється ініціативна тема кафедри: «Соціально-антропологічні інтенції сучасної цивілізації» (06.2021-06.2024 рр., керівник доцент Рик С. М.).

Виконується науково-дослідна (держбюджетна) тема: «Філософсько-просвітницька спадщина Григорія Сковороди (1722-1794): європейський контекст» (01.01.2022-31.12.2024 рр., керівник доцент Рик С. М.).

Планується перереєстрація наукового фахового видання «Humanitarium» і внесення до Переліку наукових фахових видань України (Категорія Б) (протягом 2023/2024 рр.).

НПП кафедри підготували і подали на розгляд проєкт науково-дослідної (держбюджетної) теми «Консолідація українського суспільства як ключовий фактор національної  стійкості в часи війни та повоєнного відновлення» (керівник теми доцент Юхименко Н. Ф.).

КАФЕДРА СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ І СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

НПП кафедри продовжили наукові дослідження в контексті ініціативної теми «Сучасна парадигма формування професіоналізму працівників соціальної сфери» (державний реєстраційний номер 0121U110959 від 07.05.2021 р.).

Загальна кількість публікацій викладачів кафедри за 2023 р.:

  • статті категорії «Б» – 16;
  • науково-методичні посібники – 2;
  • участь у конференціях різних рівнів – 12.

Проведення круглих столів:

  1. «Перспективи соціальної роботи у єдності науки і практики» (спільно з керівниками Центру соціально-психологічної допомоги «Ти не один (-а)»).
  2. «Сучасні тенденції в підготовці фахівців із соціальної роботи» (спільно з НПП кафедри соціальної роботи МАУП).

Участь 28 здобувачів у наукових конференціях.

Підготовка збірника наукових тез за результатами ХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Формування професіоналізму фахівця: виклики сьогодення» (21-22 квітня 2023 р.).

Видання альманаху наукових повідомлень здобувачів «Сучасні професійні виклики фахівців із соціальної роботи».

 Діяльність проблемних студентських груп:

  1. «Підготовка майбутніх фахівців соціальної сфери до професійного спілкування» (Перхайло Н. А.).
  2. «Формування соціальних компетентностей майбутніх фахівців соціальної сфери» (Яценко Л. В.)
  3. «Актуальні питання соціальної роботи» (Гуцуляк Л. І.).
  4. «Соціалізація дітей дошкільного віку та учнівської молоді у змінних умовах сьогодення» (Литвишко О. М.).

КАФЕДРА ПСИХОЛОГІЇ

НПП кафедри опублікували статті у наукових виданнях Категорії «А»:

  1. Nikolaiev, L. (2023). The Development of Assertiveness of the Individual as a Subject of Communication. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, Vol. 15 No. 2, 210-228. https://doi.org/10.18662/rrem/15.2/730
  2. Kikinezhdi, O., Vasylkevych, Y., Ryk, M., Hovorun, T., Bilan, L., & Kharchenko, J. (2023). Psicología política de los líderes transformadores en las escuelas del siglo XXI: Political psychology of transformational leaders in 21st century schools. Cuestiones Políticas, 41(78), 564-580. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4178.39 (WoS).
  3. Nikolaiev, L., Herasina, S., Hrechanovska, O., Vlasenko, O., Skliarenko, S., & Hrande, K. (2023). The Development of Assertiveness of the Individual as a Subject of Communication. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 15(2), 210-228. https://doi.org/10.18662/rrem/15.2/730
  4. Iryna Volzhentseva (2023). Psychological Features of the Development Speech Motives and Speech Motivation of 5–6 Year Old Children. Journal Psychological Studies. DOI 10.1007/s12646-023-00732-8 (Web of  Science  Core  Collection  (ESCI); SCOPUS https://rdcu.be/dc1eU

НПП кафедри опублікували статті у наукових виданнях Категорії «Б»:

  1. Ніколаєв Л. О., Дмитрик І. Я., Горбоконь І. В. Ресурс особистості як психологічний феномен. Габітус. Вип. 50. 2023. С. 98-103. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.50.17
  2. Ніколаєв Л. О., Герасіна С. В., Атаманенко І. В. Прийоми розвитку професійних якостей психологів-консультантів у гештальт-підході. Габітус. Вип. 52, 2023. С. 162-166. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.52.28
  3. Ніколаєв Л. О., Сабадаш А. М., Сабадаш М. П. Лідерський потенціал керівника в управлінні персоналом під час соціально-економічної кризи. Габітус. Вип. 53, 2023. С. 166-172. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.53.28
  4. Ніколаєв Л. О., Харченко С. Д. Емоційна зрілість як детермінанта соціальної успішності особистості. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). No 14(32), 2023. С. 724-735. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)-724-735
  5. Кравець В., Кікінежді О., Василькевич Я. Формування ґендерно справедливого середовища у закладах освіти України: євроінтеграційний контекст. Новий колегіум : науковий інформаційний журнал. Харків : Колегіум, 2023. № 1-2. 2023. (110). С. 15-23. DOI :10.30837/nc.2023.1-2.15
  6. Ніколаєв Л. О., Герасіна С. В., Атаманенко І. В. Прийоми розвитку професійних якостей психологів-консультантів у гештальт-підході. Габітус: науковий журнал з психологічних та соціологічних наук. Розділ 6. Психологія особистості. Випуск 52. 2023. С. 162-166. https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.52.28
  7. Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Мігальчан І. О. Феномен кризи середнього віку та її подолання засобами психологічного консультування. Наукові перспективи. № 11(41), 2023. С. 1345-1359. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-11(41)-1345-1359
  8. Грейліх О. О. Особливості становлення комунікативної сфери студентів-психологів в умовах закладу вищої освіти. Наукові перспективи (Серія «Психологія»). №11(41), 2023. С. 1210-1221. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-11(41)-1210-1220
  9. Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Мігальчан І. О. Феномен кризи середнього віку та її подолання засобами психологічного консультування. Наукові перспективи. № 11(41), 2023. С. 1345-1359 https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-11(41)-1345-1359
  10. Хомич Г. О., Шляхта В. М. Рефлексія як компонент професійного розвитку психолога-консультанта. Габітус. Вип. 51. 2023. С.192-196.

У 2023 р. подано на розгляд наукових рад МОН України проєкт: «Специфіка надання психологічної допомоги у ситуації травматизації службовців системи МВС засобами ресурсної психології», керівник – к.псих.н., доцент Руденко О. В.

Протягом 2023 р. колективом кафедри проведено ряд наукових заходів:

– ХІІ  Всеукраїнську науково-практичну конференцію молодих учених «Перспективи розвитку сучасної психології», м. Переяслав, 27-28.04.2023 р.;

– ХІІІ Всеукраїнську науково-практичну конференцію молодих учених «Перспективи розвитку сучасної психології», м. Переяслав, 2-3.11.2023 р.

На кафедрі функціонують дві наукові школи:

  • Професора Хомич Г. О. – «Активізація психологічного ресурсу особистості в умовах соціальної депривації».
  • Професора Волженцевої І. В. – «Інноваційні технології психологічного супроводу розвитку особистості в онтогенезі».

При кафедри психології функціонують:

  • Навчально-науковий центр консультативно-ресурсної психології (керівник доцент Руденко О. В.).
  • Навчально-методична лабораторія психології групової роботи (завідувач доцент Ніколаєв Л. О.).

Наукові пошуки викладачів кафедри зосереджено навколо кафедральної теми «Активізація психологічних ресурсів особистості у різних умовах соціалізації» (№ 0122U200881, дата реєстрації 20 вересня 2022 р.).

КАФЕДРА ОСВІТОЛОГІЇ ТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ІННОВАТИКИ

Завідувач кафедри освітології та педагогічної інноватики – доктор педагогічних наук, професор Ольга Іллівна Шапран, має досвід керівництва кафедрою з 1998 року.

Викладачі кафедри освітології та педагогічної інноватики працюють над науковою темою кафедри «Інноваційна підготовка майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах євроінтеграції» (початок – жовтень 2021 р., закінчення – жовтень 2024 р., державний реєстраційний номер 0121U113875).

Викладачі кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі систематично беруть участь у міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференціях, видають наукові статті, навчальні посібники, монографії та методичні розробки.

Кафедрою підготовлено і видано монографій та навчально-методичних посібників – 4; опубліковано статей у міжнародних виданнях, що входять до наукометричних баз Web of Scienсe Core Collection та Scopus – 2; фахових виданнях України категорії Б – 35, наукові статті у збірниках наукових праць – 42.

Викладачами кафедри підготовлена й проведена X Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» 23-24 лютого 2023 р. (форма проведення – очна), наповнено спецфонд університету на 14 200 грн.

У 2023 р. проведено круглі столи з Сумським державним педагогічним університетом; Інститутом розведення і генетики тварин імені М. В. Зубця.

Члени кафедри щорічно беруть участь у різноманітних видах діяльності:

  • доктори педагогічних наук, професори О. І. Шапран і Н. П. Онищенко є членами редакційних колегій фахових видань університету категорії Б «Scientia et societus» (О.І. Шапран, Н. П. Онищенко), «Професійна освіта: методологія, теорія та технології» (О. І. Шапран); видання «Теоретична і дидактична філологія» (Н. П. Онищенко);
  • робота в навчально-методичній раді університету (О. І. Шапран);
  • робота у спеціалізованій вченій раді Д 27.053.03 (О. І. Шапран, Н. П. Онищенко);
  • рецензування монографій, навчально-методичних посібників;
  • консультації з аспірантами і здобувачами щодо організації та проведення наукової роботи;
  • проведення гостьових лекцій у ЗВО (Н. П. Онищенко) і за кордоном (Республіка Польща, О. І. Шапран), поширення передового педагогічного досвіду з використання інноваційних технологій у закладах вищої освіти;
  • підготовка 33 кваліфікаційних (магістерських) робіт здобувачів освіти денної та заочної форм навчання спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки;
  • участь у міжнародних і всеукраїнських науково-практичних конференціях – 65;
  • участь у семінарах, вебінарах, онлайн-курсах підвищення кваліфікації – 14.

На кафедрі діє наукова школа доктора педагогічних наук, професора О. І. Шапран «Технології формування професійної компетентності майбутніх учителів». Основні напрями роботи наукової школи: формування професійної компетентності майбутніх фахівців; формування готовності вчителів до майбутньої професійної діяльності; технологічний підхід у професійній підготовці педагогічних кадрів; розробка інноваційних технологій навчання; використання можливостей регіональних університетських комплексів у неперервній освіті.

Вагоме місце в науковій школі займає робота з молодими науковцями – бакалаврами, магістрантами, аспірантами, докторантами. Колективом кафедри створені всі умови для їх професійного становлення.

Викладачі кафедри постійно рецензують дисертації, автореферати, виступають опонентами на захистах кандидатських і докторських дисертацій, на здобуття наукового ступеня доктора філософії.

З 2009 р. завідувач кафедри О. І. Шапран – голова спеціалізованої вченої ради К 27.053.03, з 2019 р. – голова спеціалізованої вченої ради Д 27.053.03 Університету Григорія Сковороди в Переяславі.

За 2023 р. у разових спеціалізованих вчених радах Університету Григорія Сковороди в Переяславі захищено 2 дисертації на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки:

  1. Мольдерф Тетяни Михайлівни на тему «Формування академічної вокально-виконавської культури майбутніх викладачів мистецьких шкіл у фахових коледжах», представленої на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (науковий керівник: доктор мистецтвознавства, професор Мартинюк Тетяна Володимирівна), 13.11.2023 р.
  2. Мужель Дарини Сергіївни на тему «Підготовка майбутніх перекладачів у закладах вищої освіти Франції із використанням особистісно орієнтованих технологій навчання», представленої на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна); 14.11.2023 р.

Утворено 5 разових спеціалізованих вчених рад в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі для захисту дисертацій Б. Бандура, Азман Ханни, О. Костюкевич, К. Сідіропуло, О. Іваненка на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.

На кафедрі здійснюється наукове керівництво аспірантами і докторантами третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за спеціальностями 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки, 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти, на ступінь доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.

20 червня 2023 р. освітньо-наукова програма «Освітні, педагогічні науки» третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти галузі знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки – акредитована. Розробниками ОНП є провідні викладачі кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі: доктор педагогічних наук професор О. І. Шапран (гарант); доктор педагогічних наук, професор Н. П. Онищенко; кандидат наук, професор А. П. Розсоха; кандидат педагогічних наук, доцент О. С. Хмельницька.

Науково-педагогічні працівники кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі не лише планово, а й позапланово підвищують свою педагогічну майстерність шляхом участі в різноманітних всеукраїнських та міжнародних школах-семінарах, тренінгах, майстер-класах, вебінарах, проєктах, стажуваннях. Так завідувач кафедри, доктор педагогічних наук, професор О. І. Шапран пройшла стажування в Університеті імені Масаріка, Брно (Чеська Республіка), зимовій школі «Міжнародні Полоністичні Студії» Університету імені Адама Міцкевича на базі Палацу Дембіна, Познань (Республіка Польща). 25.10.-08.11.2023 р. на запрошення від транснаціональної фундації ADRA (м. Вроцлав,  Катовіце) О. І. Шапран було відряджено до Республіки Польща, де вона провела серію семінарів і лекцій, котрі були дотичними до проблем булінгу дітей і мобінгу дорослих, отримання освітніх послуг у Польщі і університетах України, освіти в умовах сталого розвитку.

Викладачі кафедри беруть участь у міжнародних проєктах: «Розвиток стратегічної компетентності майбутніх учителів у процесі опанування сучасних стратегій навчання» у рамках проєкту Ж. Моне; «Зміни педагогічних факультетів та університетів у ХХІ столітті» (м. Брно); «Інтернаціоналізація вищої освіти. Організація освітнього процесу та інноваційні методи викладання у вищій освіті Польщі»; програми ЄС ERASMUS + KA 2. №586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP «Модернізація педагогічної вищої освіти з використанням інноваційних інструментів викладання – MoPED»; «Стратегія та модель центру вдосконалення викладання» (University teachers’ certification centers: innovative approach to promotion  teaching excellence – UTTERLY) ERASMUS; «The experience of the EU in the field of pedagogical education: prospects for the technological modernization of higher education in Ukraine» у рамках проєкту Ж. Моне; Модуль Жанна Моне «Основи європейської проектної діяльності» за програмою Європейського союзу ERASMUS+ «EVROPEAN PROJECT CULTURE» (номер проєкту 587321-ЕРР-1-2017-1-UA-EPPJMO-MODULE), Organization of educational process in the field of pedagogical and psychological sciences in Ukraine and EU countries» (Wloclawek, Republic of Poland) тощо.

Кафедрою освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі укладено договори співпраці щодо інноваційної педагогічної діяльності з міжнародними установами: Університетом Гарика Масарика, Карлов університет (Брно, Прага, Чеська Республіка), Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США та Посольства Великої Британії в Україні.

ПОГЛИБЛЕННЯ НАУКОВОЇ РОБОТИ КАФЕДР СПФ У 2024 Р. ПЛАНУЄТЬСЯ ЗА ТАКИМИ НАПРЯМАМИ:

  • продовжити наукові дослідження в контексті ініціативної тематики кафедр;
  • участь НПП кафедр у виконанні Міжнародних (Всеукраїнських) наукових та освітніх проєктів, за якими виграно ґрант (долучення до цієї роботи кафедр, які ще не брали участі);
  • залучення НПП кафедр до участі у конкурсах щодо підготовки наукових проєктів відповідно до розпоряджень МОН України з держбюджетної тематики;
  • продовжити роботу кафедральних наукових шкіл і студентських проблемних груп;
  • сприяння підготовці дисертаційних досліджень аспірантами і докторантами кафедр за сп. 033 Філософія; 053 Психологія;
  • підготовка НПП публікацій для розміщення в журналах, які входять у наукометричні бази (категорії «А» і «Б»);
  • забезпечення регулярних випусків журналів «Психолінгвістика» (категорія «А», наукометричні бази WoS, SCOPUS); Preschool Education: Global Trends (режим доступу: https://preschool-journal.com/index.php/journal); Психолінгвістика в сучасному світі (режим доступу: https://psycholing-conference.com/index.php/conference); Інноваційні технології в дошкільній освіті; Дошкільна освіта: сучасні тенденції; Збірників наукових праць Переяславські сковородинівські студії. Започаткування (відновлення випуску) наукових видань іншими випусковими кафедрами СПФ;
  • продовження співпраці кафедр з науковими установами Національної академії наук України і національних галузевих академій (згідно укладених угод);
  • участь НПП і здобувачів випускових кафедр у Міжнародних і Всеукраїнських наукових конференціях;
  • організація і проведення щорічних конференцій, зокрема: Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні технології в дошкільній освіті» (квітень 2024 р.; кафедра психології і педагогіки дошкільної освіти); Міжнародної науково-практичної конференції «Психолінгвістика в сучасному світі – 2024» (грудень 2024 р., кафедра психології і педагогіки дошкільної освіти); Міжнародної науково-практичної конференції «Сковородинівські читання» (жовтень, кафедра філософії і соціальної антропології імені професора І. П. Стогнія); Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених «Перспективи розвитку сучасної психології», м. Переяслав, квітень, листопад 2024 р.; кафедра психології;
  • керівництво НПП випускових кафедр кваліфікаційними роботами бакалаврів і магістрів, забезпечення вимог академічної доброчесності;
  • забезпечення участі здобувачів у Міжнародних і Всеукраїнських конкурсах наукових студентських робіт і предметних олімпіадах зі спеціальностей, за якими здійснюється підготовка на СПФ (відповідно до наказів МОН України);
  • продовження успішної практики консультування НПП кафедр учнівських робіт Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Київського обласного комунального позашкільного навчального закладу «Мала академія наук учнівської молоді»;
  • видання випусковими кафедрами СПФ збірників наукових праць здобувачів вищої освіти.